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°°°°°°°°°H E N R I K E P I L Z ><><><><><<<<<>>>>>>>
lives and workes in Leipzig
2015
Graduation: Master student in fine arts / class: overlapping artistic work - mixed media with Ulrike Grossarth / HfBK Dresden
2012
Graduation: Diploma in fine arts / class: overlapping artistic work - mixed media with Ulrike Grossarth / HfBK Dresden
born in East Berlin
grown up in Brandenburg
EXHIBITIONS
solo
2024 Bele Etage // studio exhibition // Westwerk Leipzig
2023 ILB Art Prize - Die Gärten des Vergessens - // prize-giving and exhibition // ILB Potsdam
2022 WE KISS WE CRY - New York City Studio - // mit Anna Leonhardt // Böblinger Kunstverein
2021 I don`t dare / Rosalux, Berlin
2020 in mein Haus / sunnybrook artcenter / offspace // weboffspace / Leipzig
2019 Das Mir gleicht- - - Das mir gleicht, , . . . . . . part of >FLUID< / KV Freunde Aktueller Kunst Zwickau
2019 join the joyride / with Marie Athenstädt / Galerie Ortloff / Leipzig
2018 stereo / with Olga Grigorjewa / Raum2 - Galerie Grölle passprojects / Wuppertal
2014 Von der Unberechenbarkeit der Offenheit / Robert-Sterl prize / Dresden
2014 Arbeiterbilder - Rearrange Through Motion / with Katarina Schrul / offspace MIKKY BURG / Dresden
group (selection)
2024 Let`s Print In Leipzig / Museum Für Druckkunst Leipzig
2023 DIE ENERGIE DES LICHTS / Künstlerverein Walkmühle / Wiesbaden
2023 Caspaer / Outdoor Ausstellung Märchenwald / www.offsiteshow.org / Insel Rügen
2023 happy lucky life / Porte / Offspace / Leipzig
2022 IMAGES FETICHES / kuratiert von Galerie SHE BAM! / Galerie Stefany Kelly / Dresden
2022 Sammlung Wolkenkuckucksheim / Galerie Irrgang / Leipzig
2022 Move / Mashup VII / Galerie Ghosh / Leipzig
2021 baby sharks / Outdoor- Ausstellung / www.offsiteshow.org / Insel Rügen
2021 be**pART / Atelier Montez / Rom (Ital)
2021 never ending stories / Galerie Irrgang / Leipzig
2021 PRIVATEPOETRY / temporärer Web - Offspace / Internet
2020 reinen Wein einschenken and other truths / temporärer Ausstellungsraum / 4 Schaufenster / Leipzig
2020 Caveworx / temporäre Ausstellungsraum im Steinbruch / bei Grimma
2020 see you there / Galerie Eigenheim / Berlin
2019 fast kotzen / exhibition of artist residence Pilotenküche / Leipzig
2019 unfinished Hase/ exhibition of artist residence Pilotenküche / Leipzig
2019 Kunstlotterie / lottery of graduates / HfBK Dresden
2018 PRIVATE POETRY II / group lecture performance / Galerie BSMNT / Leipzig
2018 Kunstlotterie / lottery of graduates / HfBK Dresden
2018 openstudio / Alte Dietzoldfabrik Leipzig
2018 Revolver der Überschüsse / lecture performance / offspace feigen + dart / Leipzig
2018 snap to grid / gallery lacda (los angeles center for digital art) / Los Angeles (USA)
2017 openstudio / Alte Dietzoldfabrik Leipzig
2017 masterpieces / mashup IV / Barlach Halle / Hamburg
2017 Kunstlotterie / lottery of graduates / HfBK Dresden
2017 XXS - zersetzen, eine Strategie / double premiere / Luru Kino Spinnerei Leipzig // Tilsiter Lichtspiele Berlin
2017 MIKKY BURG / part of DCA Dresden / offspace MIKKY BURG / Dresden
2016 snap to grid / gallery lacda (los angeles center for digital art) / Los Angeles (USA)
2016 Ich dachte Sie wären nur ein armer Schlucker / 64 positions in small format / Kommunalka / Leipzig
2016 West Worker / part of art festival Lindenow / Westwerk / Leipzig
2016 Interscreening II - Expedition Westpol / videoart festival / offspace Westpol A.I.R. Space / Leipzig
2016 Kunstlotterie / lottery of graduates / HfBK Dresden
2016 Konform / temporary exhibition space / vacant business space Lemgo
2015 Our hands are feet – Dresden > Wien / happening and exhibition / offspace Synkoop / Wien (AUT)
2015 Our hands are feet – Wien > Dresden / happening and exhibition / offspace MIKKY BURG / Dresden
2015 Eastside Galerie Dresden / art in public space / outside fence of HfBK Dresden
2015 private view / happening and exhibition / temporary exhibition space in a private room: room Nr. 3 / Lodz (PL)
2015 Abstraktion / part of gallery Next Dresden / temporary exhibition space at old post office canteen / Dresden
2015 what kind of room behind this door? / part of DCA Dresden/ offspace MIKKY BURG / Dresden
2014 New Masters - So Far / master student degree exhibition / Kunsthaus Dresden
2014 Lackierte Zimmerpflanzen / exhibition with and about photography / offspace MIKKY BURG / Dresden
2014 Eröffnungsausstellung / part of DCA Dresden/ offspace MIKKY BURG / Dresden
2013 Felt Pelz / Performance mit Julia Boswank, Olga Grigorjewa / F14 – Raum für zeitgenössische Kunst Dresden
2013 Haut- Oberfläche unter Spannung / cooperation with Deutscher Dermatologischer Ges. / HfBK Dresden (Kat.)
2012 Ebenen- Kanäle- Pfade / Senatssaal HfBK Dresden
2012 RAUMinbetrieb 4 / temporary exhibition space at tenement house: 3. floor // left side // r. Nr. 1 / Halle (Kat.)
2012 Diplomausstellung / Pentagon Ost / HfBK Dresden (Kat.)
GRANTS // PRIZES
2023
ILB Art Prize / ILB Potsdam
2022
Neu Start Kultur / Stiftung Kunstfonds Bonn
2021 / 22
Work Scholarship / DAAD New York
2021
Work Scholarship / KdfS Sachsen
2020
Work Scholarship / KdfS Sachsen
2019
Artist Residence / Pilotenküche Leipzig
2017
contest of architectural art / new institution building - centre for ZIK B CUBE and DZNE / TU Dresden
2013-2015
Postgraduate Scholarship / Friedrich-Naumann foundation for freedom Potsdam
2014
Robert-Sterl Prize Dresden
COLLECTIONS
2022
Sammlung: Zeitgenössische Kunst Der Bundesrepublik Deutschland / Bonn Stiftung Kunstfonds
2022
Sammlung Wolkenkuckucksheim / Leipzig
2010
Sammlung: Glasmuseum Coesfeld / Glasmuseum
PUBLICATIONS
2023
Die Energie des Lichts / Verlag Walkmühle / Wiesbaden
2022
WE KISS WE CRY / artist book "WE KISS WE CRY" accompanying of the exhibition at Kunstverein Böblingen, by Anna Leonhardt und Henrike Pilz / Salz Verlag
2021
XXS - zersetzen, eine Strategie / publication about the film "XXS - zersetzen, eine Strategie" / KRAUTin Berlin
2019
Das Mir gleicht- - - Das mir gleicht, , . . . . . . / Folder / KV Freunde Aktueller Kunst
2017
Jalta magazine / about the film "XXS, zersetzen - eine Strategie" / Neofelis Verlag Berlin
2016
SPACES – Freie Kunsträume in Deutschland / with MIKKY BURG / Deutscher Kunstverlag / München
2015
XXS - zersetzen, eine Strategie / essayistischer Dok- Film / Leipzig
2013
Grossarth class at villa romana / texts and interviews / art book Dresden
2013
Haut- Oberfläche unter Spannung / exhibition catalog / German Dermatologically Society Dresden
2012
RAUMinbetrieb IV / exhibition catalog Halle
2012
diploma exhibition 2012 / exhibition catalog HfBK Dresden
2010
glas class / exhibition catalog / galerie lorch + seidel Berlin
2009
RAUMinbetrieb II / exhibition catalog Halle
ART ACTIVITYS
2021
baby sharks / a Guerilla - exhibition at island of ruegen // island of ruegen / organized and initiated by the curator Sophia Pietryga and the artists Ronny Szillo, Marie Athenstaedt, Maximilian Kirmse and Andy Kania / Rügen
2021
private poetry / a Web exhibition with authentic studio photographs / Leipzig
2020
reinen Wein einschenken, and other truths / a shop window exhibition curated by Henrike Pilz / at Geier Vinovino / Leipzig
Funded by Kulturstiftung des Freistaates Sachsen. This measure is co-financed by tax funds on the basis of the budget adopted by the Landtag.
2020
Caveworx / Schwemmteichbruch / art in public space // paintings on the rock / curated by Marie Athenstädt / Grimma
2020
sunnybrook artcenter / co- founder of sunnybrook artcenter on web // sunnybrook artcenter on Instagram
offspace // weboffspace / Leipzig
2018
Private Poetry II / group- lecture performance / BSMNT Galerie Leipzig
2018
Revolver der Überschüsse / lecture performance / offspace feigen + dart Leipzig
2016
XXS - zersetzen, eine Strategie
/ director / 100 min, Full HD, essayistic DOK Film / master student graduation work at HfBK Dresden / cooperation with Anne Seiler - AdBK München / Leipzig
2016
West Worker / curation together with Katrin Herold / Westwerk Leipzig
2015
private view
/ happening and exhibition in an apartment building / room Nr. 3 in Lodz / PL
2014
Mikky Burg / co- founder of MIKKY BURG / Dresden
2014
Felt Pelz / Performance together with Julia Boswank + Olga Grigorjewa / Festakt 250 Jahre / HfBK Dresden
2011
council for student exchange and good food ! / social plastic / HfBK Dresden
TEXT
Sophia Pietryga 2023
Die Arbeit von Henrike Pilz beruht auf ihren Zeichnungen. Auch ihre Malereien und Installationen formen sich durch das Zeichnen, das im Entwicklungsprozess, durch das Zulassen von Assoziationen und intuitiven Impulsen der Arbeiten immer vorausgeht. Spielerisch kommen so Farbe und Strich, aber auch bewusst gesetzte Fehlstellen zusammen und bilden ein Formgeflecht, das über die einzelnen bildnerischen Elemente hinausweist. Obwohl sie der Ursprung aller künstlerischen Prozesse sind, sind ihre Zeichnungen niemals Skizzen, sondern eher das Kernmedium ihrer Arbeit. Sie gehen deutlich über eine einfache Studie hinaus, sind in sich schlüssige, und durch die verschiedenen auf Papier gebrachten Techniken haptische, autonome Kunstwerke. Ihnen wohnt der „Zauber der Handbewegung“ inne, wie die Pfalzgalerie Kaiserslautern kürzlich titelte, und der sich in Pilz’ Arbeiten ebenfalls entfaltet: Das bewusst langsame Ausführung ihrer Handbewegungen beim Zeichnen ist der Schlüssel zur inhaltlichen und formalen Dichte ihrer Papierarbeiten und damit ihres Arbeitens im Allgemeinen. Eine künstlerische Haltung liegt darin, die über klassische Kompositions- und Formprinzipien hinausgeht und durch die Reduktion visueller Informationen die dahinterliegende geistige Grundlage zeigt. Dieses langsame und stetige Zeichnen ist bei Henrike Pilz ein sublimer Vorgang, der dem Denken gleichgesetzt werden kann. Ähnlich der écriture automatique ist seine körperliche Ausführung ebenso elementar, wie das am Ende stehende Produkt, das Bewusstmachen und die Formfindung gleichgesetzt mit der gefundenen Form.
Sophia Pietryga 2023
Henrike Pilz's work is based on her drawings. Her paintings and installations are also formed through drawing, which always precedes the works in the development process by allowing associations and intuitive impulses. In this way, color and line, but also deliberately placed imperfections, playfully come together and form a network of forms that points beyond the individual pictorial elements. Although they are the origin of all artistic processes, her drawings are never sketches, but rather the core medium of her work. They go far beyond a simple study and are coherent, haptic and autonomous works of art thanks to the various techniques applied to paper. They are imbued with the "magic of hand movement", as the Pfalzgalerie Kaiserslautern recently titled them, and which also unfolds in Pilz's works: The deliberately slow execution of her hand movements when drawing is the key to the density of content and form in her works on paper and thus her work in general. This is an artistic approach that goes beyond classical principles of composition and form and reveals the underlying intellectual basis through the reduction of visual information. In Henrike Pilz's work, this slow and steady drawing is a sublime process that can be equated with thinking. Similar to écriture automatique, its physical execution is just as elementary as the final product, the realization and finding of form equated with the form found.
Henrike Pilz 2022
Meine Arbeit ist hauptsächlich durch Zeichnen bestimmt, in der Malerei genauso wie in der Installation. Das Bild wird durch den Prozess geformt. In meinen Zeichnungen spielt das betont langsame arbeiten eine wichtige Rolle. So schaue ich mir selbst beim Zeichnen zu. Die Zeichnungen, im kleinen Format, entstehen zu jeder Zeit und immerzu, so tritt das Leben in die Arbeit ein. Großformatige Arbeiten entstehen im Atelier.
Interessant an diesem prozesshaften Bildern ist das Sichtbarmachen körperlicher Phänomene. Ein Zusammenspiel von vor-bewussten Impulsen, die dann beim Zeichnen zu einem Gedanken ausformuliert werden können. Den Übergang von „noch kein Begriff“ zu einem „Begriff“ festzuhalten ist augenscheinlich ein so reichhaltiger Moment, dass ich immer wieder fasziniert bin von der Vielfalt dieser inneren, außer-begrifflichen Bilder und dann innehalte und dann zur Zeichnung greife.
Ein nächster Schritt, sind die teilweise weit hergeholten Titel, die eine Art von nachträglicher Rationalisierung darstellen. So entsteht ein Spiel mit Sinnlichkeit und Bedeutung. Die Andeutungen und Anspielungen auf dem Bild dienen als Projektion für alle möglichen Einfälle, die Sprache bekommt dadurch einen Anschein von Beliebigkeit und Willkür, da sich das Bild anbietet, noch andere Assoziationen loszutreten. In dieses Spiel reiht sich auch das Phänomen des Zufalls ein. Durch das Schütten von Farbe, durch Unfälle, Fehler oder ungeplante Ereignisse entstehen zufällige Formen auf den Bildern, die dann ebenso sinnhaft angereichert und in das Bild mit eingearbeitet werden.
Neben den Motiven, kreiert eine ausformulierte Leerstelle oder gesetzte Pause, einen luftig, minimalistischen Ort, wobei die Arbeiten versuchen sinnlich, üppig, weiblich und vielseitig zu sein.
Thematisch bewegt sich die Arbeit in Bewußtwerdungsprozessen von identitätsstiftenden Überlegungen aus Neurologie und Psychologie und vielleicht sogar der menschliche Hybris.
Henrike Pilz 2022
My work is mainly determined by drawing, in painting as well as in installation. The image is formed through the process. In my drawings, the emphasized slow working plays an important role. So I watch myself while drawing. The drawings, in small format, are created at any time and all the time, so life enters the work. Large format works are created in the studio.
Interesting in this processual images is the visualization of physical phenomena. An interplay of pre-conscious impulses, which can then be formulated into a thought while drawing. Capturing the transition from "not yet a concept" to a "concept" is apparently such a rich moment that I am always fascinated by the diversity of these inner, extra-conceptual images and then pause and then reach for the drawing.
A next step, are the sometimes far-fetched titles, which represent a kind of subsequent rationalization. This creates a play with sensuality and meaning. The hints and allusions on the picture serve as a projection for all sorts of ideas, the language thus acquires a semblance of arbitrariness and capriciousness, since the picture offers itself to set off still other associations. The phenomenon of chance is also included in this game. Through the spilling of paint, through accidents, mistakes or unplanned events, random shapes are created on the images, which are then equally meaningfully enriched and incorporated into the image.
In addition to the motifs, a formulated blank space or set pause, creates an airy, minimalist place, where the works try to be sensual, lush, feminine and versatile.
Thematically, the work moves into processes of awareness of identity-creating considerations from neurology and psychology, and perhaps even human hubris.